Sebagai backbencher, saya telah terpilih mewakili kerajaan negeri Sabah dan termasuk dalam 6 wakil rakyat yang mewakili Malaysia dalam program residensi selama 5 hari. Pembangunan kemahiran ini telah membariskan 35 orang delegasi dari negara-negara Komanwel seperti Ireland, India, South Africa, Gambia, Seychelles, Australia, Kenya, St Helena dan Pakistan.

Terima kasih CPA (Commonwealth Parliamentary Association) dengan kerjasama Parlimen Malaysia yang telah menganjurkan kursus lanjutan ini agar dapat melatih pemimpin-pemimpin Komanwel menjadi lebih efektif, telus dan produktif dalam mengoptimalkan bidang kuasa seseorang wakil rakyat selaras dengan perundangan sistem Westminster.

Kami telah diberi peluang untuk mempraktikkan sendiri tugasan-tugasan dalam berkumpulan dan individu. Saya juga melihat banyak keperluan yang perlu ditambah baik dalam sistem dewan undangan negeri kita seperti dalam ground visit kami ke Dewan Undangan Negeri Selangor, mereka berada jauh ke hadapan dalam meneliti usul-usul perundangan sebelum dibentang oleh kabinet ke dalam dewan.

Selain itu, banyak perkongsian dan isu yang dapat kami ketahui termasuk gender bias discrimination yang semakin serius di negara-negara seperti South Africa dan Kenya.

Program yang sangat berguna dengan perkongsian ilmu para mentor dari United Kingdom, Western Australia, Malta dan Malaysia yang berpengalaman lebih dari 10 tahun menjadi ahli parlimen dan ahli dewan undangan di negara mereka masing-masing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2021 - 2023, Rina Hj Jainal, YB ADUN N.70 Kukusan. All Rights Reserved.